Badanläggningar utformas på nytt sätt: "Skapar enormt public value"

Mångsidiga och kustnära anläggningar vid sjökanten, öppna för både allmänhet och idrottsutövare, kan sänka barriärer för deltagande:
– Vi ser hur antalet badgäster ökar radikalt. Många blir också nyfikna på olika aktiviteter och lockas in i idrottsgemenskapen, säger Jens Öyås Möller, dansk utvecklingskonsulent som medverkar på Träffpunkt Idrott.

 

IAKS, International Association for Sports and Leisure Facilities, har en stark vilja att utveckla framtidens badanläggningar till “social meeting points”. Såväl badhus som utomhusanläggningar ska inspirera på nya sätt, locka och aktivera fler gäster som förhoppningsvis också ska stanna längre än idag.

 

Temat tas upp under det internationella spåret på Träffpunkt Idrott 12 mars, i programpunkterna Swimming Pools as a social meeting place och Blue surfaces – a great potential as places for physical activity.

 

Jättelik potential

 

Jens Öyås Möller, knuten till IAKS Nordic, medverkar i båda samtalen.
– Jag tycker absolut att man, som besökare på Träffpunkt Idrott, ska följa båda sessionerna för att få ett internationellt perspektiv på faciliteter med en jättelik potential att skapa offentliga värden, säger han.
– Deltagarna får inspiration till egna framtidsprojekt och möjlighet att utöka sitt nätverk med erfarna internationella aktörer.

 

Inspirerande exempel

 

I seminariet kring hur publika swimmingpooler kan utvecklas medverkar både Stefan Kannenischer, president för IAKS Worldwide, och den hyllade tyske arkitekten Ernst Ulrich Tillmanns.
– Tillsammans vill att familjer ska stanna längre i badhusen, inte bara simma några längder. Han visar inspirerande exempel från Tyskland där man lagt stor vikt vid sociala bitar som lekytor och relaxavdelningar, förklarar Jens.

 

Kannenischer ska tala om den nya vitboken från IAKS Pool Expert Circle.

– Den blir viktig för kommuner som kanske bygger badhus en gång vart 30:e år. Du får värdefulla råd kring Best Practices: allt som är viktigt att tänka på, från design, ekonomi och processer till hur man skapar en social mötesplats.

 

Högkvalitativa havsbad

 

Det andra seminariet tar upp “Blue surfaces”, bad- och idrottsanläggningar som uppförs utomhus, i direkt anslutning till hav eller sjöar.
Här har Danmark kommit långt, inte minst tack vare LOA-fonden (Lokal och anläggningsfonden), där Jens Öyås Möller arbetar.

 

– Vårt uppdrag är att bidra till utvecklingen genom att ge oberoende och gratis rådgivning till kommuner som planerar en anläggning. Och genom att styra statligt stöd till utvalda projekt inom idrott, bad och kulturområdet.

En ny typ av havsbad, av hög arkitektonisk kvalitet, är särskilt intressanta.


Förenar rekreation och idrott

 

Ett exempel är Faaborg på södra Fyn, där en anläggning uppfördes 2014. Den innehåller bryggor ut i havet, inbyggda bassänger, bastuanläggning, omklädnings- och föreningslokaler, med mera. Alla är välkomna.

– Sommartid är det massor med människor där, som badar och relaxar. Men det fina är att den används året om, även av vinterbadare, berättar Jens.

En rad idrotter utövas: simning, såklart, men här finns också en kajakklubb inriktad på havspaddling, en dykarklubb och en triathlonklubb. Anläggningen är alltså en kombination av föreningsidrott och bad.

 

Enligt Jens har rekryteringen till klubbarna gynnats: människor som är där för att bada blir nyfikna, får kanske prova på att paddla och går med i en förening.
– Det sänker definitivt barriären för deltagande. Faktum är att den här platsen har skapat ett helt enormt public value.

Han tror mycket på det här konceptet för Blue surface-anläggningar och vill gärna diskutera det med deltagarna på Träffpunkt Idrott:
– Jag ser fram emot att nätverka och skapa personliga kontakter, det berikar mitt arbetsliv. Och bidrar till det reella värdeskapandet.

 

Till nyhetssidan