Praktisk information för moderator på Träffpunkt Idrott 2023

7-9 mars 2023 på Svenska Mässan i Göteborg

7-9 mars 2023 på Svenska Mässan i Göteborg

Varmt välkommen som moderator på Träffpunkt Idrott 2023!

Vi är glada över att du ska moderera på Träffpunkt Idrott i år och här kommer lite information som vi hoppas ska vara till hjälp för dig inför ditt uppdrag och ge en tydligare bild av vad du kan förvänta dig på plats.

Om du står som moderator för en programpunkt har du fått kontaktuppgifter till de som medverkar. Kontakta de medverkande angående innehåll och upplägg. Meddela oss om du saknar kontaktuppgifter.

Du ska vara på plats senast 15 minuter innan programpunktens start för att stämma av med medverkande och ditt team.  Meddela oss senast den 10 februari, , martina.jeansson@svenskamassan.se, om du kommer att ha med dig en presentation och lämna den till tekniker senast 30 minuter före seminariets start.

Mer information om presentationer


Målgrupp för konferensen – din publik

Träffpunkt Idrotts konferens samlar representanter från kommuner, idrottsrörelsen, politiken, akademin, näringsliv och media för kompetensutveckling, inspiration och samtal. Det är mötet mellan dessa som utgör mötesplatsens kärna. Många av våra konferensbesökare är verksamma i den kommunala tjänstesektorn och vi har blivit uppmärksammade på att det är viktigt att vi har detta i åtanke. Att arbeta inom den kommunala tjänstesektorn betyder t.ex. att man arbetar i en politiskt- och skattestyrd verksamhet, och att man arbetar med att möjliggöra idrott och inte i de verksamheter som utför själva idrotten.

 

Att tänka på under programpunkten

  • Ha kontaktuppgifter till de som medverkar i programpunkten tillgängligt.
  • Påminn gärna de medverkande om att de kommer att fotas/filmas för framtida marknadsföring och kom ihåg att meddela oss om någon inte vill vara med, samtliga medverkande har fått tidigare information så detta är endast en extra påminnelse
  • Starta och avsluta programpunkten i utsatt tid
  • Nämn rubriken på programpunkten, om det finns någon programpartner, och uppmana gärna publiken att låta samtalet fortsätta genom att använda #träffpunktidrott
  • Presentera dig själv, och berätta gärna varför du är utsedd att leda programpunkten
  • Presentera deltagarna
  • Meddela om, när, och hur, det finns utrymme för publikfrågor
  • Håll en kortfattad inledning
  • Var uppmärksam på att samtliga medverkande får ungefär lika mycket tid att tala
  • Är du en av dem som har sista programpunkten innan lunchservering? Då får du gärna informera publiken och peka i rätt riktning i samband med att du avslutar.

 

Ditt team – tekniker, scenvärd, salsvärd

Vid varje scen finns en tekniker samt en scenvärd som är behjälpliga med headsets/mikrofoner, med ommöblering på scenen, vid eventuella frågor kring bildvisning etc. Scenvärden kan även vara behjälplig tex vad gäller att hälsa medverkande välkomna eller för att ge tecken för när det återstår till exempel 5 minuter av programpunkten. Scenvärden ser även till att det finns nytt vatten/muggar framställt samt är ansvarig för att överlämna föreläsarpresent vid programpunktens slut.

I konferenssal A3 finns en konferencier på plats alla dagar och som  påannonserar alla programpunkter.

En salsvärd finns på plats som sköter in- och utsläpp av publik.

Tänk på att kommunicera tydligt med ditt team för att skapa så goda förutsättningar som möjligt under genomförande, ni är varandras backup.

 

Salar, möblering och teknik

Träffpunkt Idrott har 4 konferenssalar: A3, A4, A5 och A6. I konferenssal A5 kommer Badspåret att äga rum. Samtliga salar har biosittning för 200-250 pers med ett par undantag för de tillfällen då det är workshops (se program).

På varje scen i respektive sal finns ståbord, 5 barstolar, 1 talarpulpet, projektor och duk, en PC med fast internetuppkoppling, fjärrkontroll till presentationer, monitor, klocka samt följande teknik:

  • Konferenssal A3: 5 trådlösa headsets, 1 trådlös handmikrofon.
  • Konferenssal A4: tisdag/onsdag 4 trådlösa headsets + torsdag 5 trådlösa headsets, 1 trådlös handmikrofon.
  • Konferenssal A5: tisdag/torsdag 4 trådlösa headsets + onsdag 1 trådlöst headset, 1 trådlös handmikrofon.
  • Konferenssal A6: tisdag/onsdag 4 trådlösa headsets + torsdag 5 trådlösa headsets, 1 trådlös handmikrofon.

Meddela oss allra senaste 10 feb, martina.jeansson@svenskamassan.se, om ni har några önskemål utöver ovan möblering/teknik så vi har möjlighet att skapa så goda förutsättningar som möjligt.

Läs övrig info till alla talare

Kontakta oss gärna om du har några frågor

Martina Jeansson, Content Planner, 0701 61 06 89, martina.jeansson@svenskamassan.se
Sara Andén, Projektkoordinator, Meetx – frågor om anmälan, hotellbokning, 031-708 86 90, tpi@meetx.se

 

Få reda på senaste nytt först – följ oss på #träffpunktidrott

Prenumerera på vårt nyhetsbrev