Praktisk information för moderator på Träffpunkt Idrott 2025

11-13 mars 2025 på Svenska Mässan i Göteborg

11-13 mars 2025 på Svenska Mässan i Göteborg

Varmt välkommen som moderator på Träffpunkt Idrott 2025!

Vi är glada över att du ska moderera på Träffpunkt Idrott i år och här kommer lite information som vi hoppas ska vara till hjälp för dig inför ditt uppdrag och ge en tydligare bild av vad du kan förvänta dig på plats.

Om du står som moderator för en programpunkt har du fått kontaktuppgifter till de som medverkar. Kontakta de medverkande angående innehåll och upplägg. Meddela oss om du saknar kontaktuppgifter. Har du ytterligare frågor eller funderingar kring programpunktens upplägg och innehåll, kontakta den som bjudit in dig till punkten, gärna så snart som möjligt.

Du ska vara på plats senast 15 minuter innan programpunktens start för att stämma av med medverkande och ditt team. 

Målgrupp för konferensen – din publik

Träffpunkt Idrotts konferens samlar representanter från kommun, idrottsrörelsen, politiken, akademin, näringsliv och media för kompetensutveckling, inspiration och samtal. Det är mötet mellan dessa som utgör mötesplatsens kärna. Många av våra konferensbesökare är verksamma i den kommunala tjänstesektorn och vi har blivit uppmärksammade på att det är viktigt att vi har detta i åtanke. Att arbeta inom den kommunala tjänstesektorn betyder t.ex. att man arbetar i en politiskt- och skattestyrd verksamhet, och att man arbetar med att möjliggöra idrott och inte i de verksamheter som utför själva idrotten.

Att tänka på under programpunkten

  • Ha kontaktuppgifter till de som medverkar i programpunkten tillgängligt.
  • Starta och avsluta programpunkten i utsatt tid
  • Nämn rubriken på programpunkten, om det finns någon programpartner, och uppmana gärna publiken att låta samtalet fortsätta genom att använda #träffpunktidrott
  • Presentera dig själv, och berätta gärna varför du är utsedd att leda programpunkten
  • Presentera deltagarna
  • Meddela om, när, och hur, det finns utrymme för publikfrågor
  • Håll en kortfattad inledning
  • Var uppmärksam på att samtliga medverkande får ungefär lika mycket tid att tala
  • Är du en av dem som har sista programpunkten innan lunchservering? Då får du gärna informera publiken och peka i rätt riktning i samband med att du avslutar.

Tips för ett gott moderatorskap

Syftet med ett scenprogram är ge kompetensutveckling och/eller inspiration. Publiken ska gå därifrån med en förståelse för problematiken som presenteras och samtalet bör driva branschfrågan framåt. Genom att skapa ett psykologiskt tryggt sammanhang möjliggör du för paneldeltagare att våga dela med sig mer fritt av exempel, kompetens och erfarenhet.

  1. Klargör syfte och upplägg
    Var noga med att stämma av syfte och förväntningar med arrangören. Vad ska punkten bidra med och vad ska publiken få med sig?
  2. Prioritera publiken
    Var publikens röst. Uppmuntra talarna att svara på konkreta frågor, komma med exempel och konkretisera invecklade resonemang. Tveka inte att själv sammanfatta paneldeltagarnas budskap.
  3. Ge energi
    Tänk på att en stor del av moderatorskapet är att ge energi till alla närvarande, så se till att du själv trivs. Om du trivs kommer även publik och paneldeltagare att göra det!

Ditt team – tekniker, scenvärd, salsvärd

Vid varje scen finns en tekniker samt en scenvärd som är behjälpliga med headsets/mikrofoner, med ommöblering på scenen, vid eventuella frågor kring bildvisning etc. Scenvärden kan även vara behjälplig tex vad gäller att hälsa medverkande välkomna eller för att ge tecken för när det återstår till exempel 5 minuter av programpunkten. Scenvärden ser även till att det finns nytt vatten/muggar framställt.

I konferenssal A5 finns en konferencier på plats alla dagar och som påannonserar alla programpunkter.

En salsvärd finns på plats som sköter in- och utsläpp av publik.

Tänk på att kommunicera tydligt med ditt team för att skapa så goda förutsättningar som möjligt under genomförande, ni är varandras backup.

Salar, möblering och teknik

Träffpunkt Idrott har 4 konferenssalar:  A2, A4, A5 och A6. I konferenssal A6 kommer samtliga workshops att äga rum, denna är möblerad med runda bord och har plats för max 84 personer. Övriga salar har biosittning för 200-250 pers.

På varje scen i respektive sal finns fåtöljer för panelsamtal, ståbord för enskilda presentationer, projektor och duk, en PC med fast internetuppkoppling, fjärrkontroll till presentationer, monitor, klocka samt följande teknik:

  • Konferenssal A2: 5 trådlösa headsets, 1 trådlös handmikrofon.
  • Konferenssal A4: 5 trådlösa headsets, 1 trådlös handmikrofon.
  • Konferenssal A5: 6 trådlösa headsets, 1 trådlös handmikrofon.
  • Konferenssal A6: 2 trådlösa headsets, 2 trådlösa handmikrofoner.

Meddela oss allra senaste 10 feb, [email protected], om ni har några önskemål utöver ovan möblering/teknik så vi har möjlighet att skapa så goda förutsättningar som möjligt.